Vroeger geloofde men dat een zwart schaap het ‘kwaad’ kon vangen als het zich verborg in de kudde. Dit schaap was altijd goed herkenbaar tussen zijn witte wollige soortgenoten, hij was anders en viel er daardoor buiten. Zo ontstond het gezegde ‘het zwarte schaap zijn’.

Ik heb hier een andere gedachte bij. Door het ‘kwade’ bijgeloof werd dit zwarte schaap op een andere manier benaderd door de herder, waardoor hij zich ook op een andere manier ging gedragen. Ik kan me namelijk voorstellen dat hij wat minder volgzaam was, een iets stoerdere inborst had en iets meer risico nam dan zijn witte soortgenoten, tenminste zo werkt dat vaak bij mensen en dan zeker bij ondernemers ;-).

Een andere uitdrukking en die doet me dan vooral denken aan een wit schaap: ‘Als er één schaap over de dam is, dan volgen er meer’. Schapen doen dit omdat het veilig is om bij je soortgenoten in de buurt te blijven. In een groep ben je sterker en minder snel een hapje voor bijvoorbeeld een wolf. Daarom doen al die schapen braaf wat het eerste schaap doet. Ze volgen gewoon en nemen niet de moeite om zich af te vragen of het wel beter is aan de andere kant van de dam. Beste jammer, want door met z’n allen op hetzelfde stukje grond te gaan staan hebben ze minder vers gras te eten. Als je dit vertaalt naar ondernemers, dan krijg je zoiets als ‘minder verse klanten’. Aangezien mensen niet door wolven verslonden worden, kunnen wij best overwegen om eens uit onze comfortzone te stappen en minder volgzaam te zijn.

Even heel zwart/wit gezegd. Een wit schaap is in mijn beleving blij met alle klanten die hem vragen om bijvoorbeeld een offerte te maken. Hij werkt heel hard omdat hij liever geen extra geld uitgeeft aan specialisten en zoveel mogelijk zelf wil doen. Hij verstaat zijn vak, maar verder doet hij vooral wat de massa doet, want dat voelt veilig.

Krijgt hij een kansje links, dan maakt hij tijdelijk een afslag naar links en dient rechts zich iets aan dan gaat hij daarheen. Hij wijkt steeds af van zijn doel, net zolang tot hij niet meer weet wat zijn oorspronkelijke doel was. Eigenlijk staat deze ondernemer stil. Som beweegt hij naar de buitenkant van de groep, maar hij blijft binnen de veilige comfortzone van de groep/kudde.

Je voelt het misschien al aan; een zwart schaap is volgens mij niet zo volgzaam, die gaat niet klakkeloos doen wat de rest van de groep doet. Wil een klant een offerte? Leuk! Vervolgens vraagt het zwarte schaap zich af: ‘Wat heeft deze klant eigenlijk écht nodig en ligt zijn vraag in het verlengde van wat ik met mijn bedrijf wil leveren? Wil ík deze klant eigenlijk wel?’ Het antwoord van het zwarte schaap aan de klant is waarschijnlijk: ‘Nee, ik lever geen offerte. Ik lever zwarte wol en om te zorgen dat jij de juiste kwaliteit wol krijgt kom ik graag bij je langs. Wanneer schikt het je? Begin of eind van de week?’. Met deze energie trek je een ander soort klant aan en krijg je ook meer succesvolle opdrachten en vooral een herhaling van opdrachten, waardoor je uiteindelijk minder hard hoeft te werken. Niet gelijk de volgende dag, maar wel het komende jaar.

Wij zijn geen schapen en het leven is ook niet zo zwart/wit en toch, de volgende keer dat je een kudde schapen ziet wil ik dat je bij jezelf nagaat: wat voor ondernemer ben ik? Een volgzaam wit schaap of het succesvolle zwarte schaap?