Storytelling met of zonder overdosis

Herken je dat? Je krijgt 15 min. tijdens een netwerkbijeenkomst om je bedrijf te presenteren of je mag je bedrijf pitchen bij een grote klant. Leuk!…en dan? Dit was voor mij het moment waarop het mis ging. Ik ben een ras-chaoot en mijn eerste presentaties waren echt niet te volgen voor mijn toehoorders. Mijn verhaal ging van hot naar her en aan het einde van de mijn presentatie zag ik alleen maar verwarde gezichten en ook een aantal mensen die compleet waren afgehaakt, ik vermoed al na de eerste minuut ;-).

Overdosis toegediend
Mijn fout was dat er geen structuur in mijn verhaal zat en ik de toehoorders overstelpte met nutteloze informatie. Ik vertelde over alle diensten en producten die ik, met mijn reinigingsbedrijf, kon leveren. Welke klanten ik allemaal had en welke machines ik in specifieke periodes had geleverd. Ik had het samengevat op een sheet die groot verlicht achter mij nog meer informatie op mijn ‘publiek’ afvuurde. Dit in combinatie met vaktermen en technische details was te veel nutteloze informatie om de aandacht van mijn publiek vast te houden. Ik had mijn publiek een overdosis toegediend.

Welke informatie is nuttig?
Ik zou bijna zeggen alle informatie is nutteloos, als de manier waarop je het brengt niet vanuit je passie en ervaring komt en je er geen structuur in aanbrengt. Hoe goed je ook leert om je verhaal te ‘brengen’, het heeft geen waarde als je publiek bij jou niet de passie voelt voor jouw product of dienst. Daarnaast kun je iets wel gepassioneerd vertellen, maar wanneer er geen structuur in je verhaal zit kan je publiek je niet volgen. Ze knikken dan misschien wel ja en zeggen ‘interessant’ maar zullen nooit vragen om meer informatie. Er mist ‘iets’, dat klinkt lekker vaag en toch is dat ‘iets’ het belangrijkste ingrediënt… voeg daar wat structuur aan toe en je publiek hangt aan je lippen!

Het laat je hartslag stijgen
Het ‘iets’ is datgene wat bij jou je ogen laat twinkelen en je hartslag laat stijgen, dit zeg je niet, maar je publiek ziet het wel [non-verbale communicatie]. De meningen verschillen over de percentages, maar in grote lijnen zijn wetenschappers het erover eens dat communicatie vooral non-verbaal is en je woorden [verbale communicatie] maar een beperkte impact hebben op de totale boodschap.  Non-verbale communicatie is dus belangrijk om te gebruiken in je presentatie! Dit ‘iets’ kun je activeren door te vertellen over dat wat je echt aan het hart ligt. Enkele tips;
– Wat was je mooiste opdracht en waarom? Vertel hierover.
– Welke oplossing heb je geboden in simpele taal zonder de technische details.
– Ga naar je gevoel en vertel vanuit je passie en ervaring als ondernemer
over wat jij met je bedrijf hebt betekend voor andere en waar je voor staat als ondernemer.

Pas als ze jouw passie kunnen zien en door middel van Storytelling kunnen beleven, dan gaan ze je [bedrijfs]naam onthouden en nog beter jouw verhaal doorvertellen aan anderen. Op die manier maak je van je publiek allemaal nieuwe marketing kanaaltjes. Dat is toch geweldig!

Alleen passie is niet voldoende
Helaas met passie alleen kom je er niet. Ik ben een chaotische en zeer gepassioneerd spreker, toch kwam mijn boodschap niet over bij mijn publiek, dus naast passie heb je ook structuur nodig. Gelukkig heb ik in die periode Rudolf Juliët van Spraakwater.nl ontmoet, ik had grote bewondering, of misschien was het wel gewoon benijden, voor de manier waarop hij zijn verhaal vertelde. Het publiek hing aan zijn lippen en het was mij direct duidelijk, deze man staat voor wat hij doet en weet iedereen te boeien met zijn verhaal!

Ik heb sindsdien meerdere malen zijn workshops bijgewoond waar ik o.a. heb geleerd om structuur aan te brengen in mijn verhaal doormiddel van een storycanvas. Sinds 2014 verzorgen we samen elk jaar een themadag Storytelling op Landgoed Bergvliet. Elke keer leren we weer van elkaar en zetten we elkaar op scherp. Heerlijk is het om te voelen hoe aanstekelijk dit werkt voor de deelnemers!

Interesse in het bijwonen van de themadag Storytelling met Hans & Rudolf?
Op 5 september 2019 staat de themadag Storytelling gepland. Meld je nu alvast aan voor de voorinschrijving.

 

 

Binnenkort al een presentatie?
Heb je binnenkort al een presentatie? Werk dan snel en doelgerichter met het StoryCanvas!

1. Thema

Wat wil je vertellen? Waar gaat jouw presentatie over? Is dit wel het juiste thema voor deze bijeenkomst? (Zie punt 2) Zo ja, benoem jouw thema en bedenk een pakkende titel.

  1. Doelgroep

Hoe goed ken jij jouw publiek? Zij zijn degene waarom jij op het podium staat.

Welk voordeel zoeken ze en wat wil jij van hen? Waarmee kun je ze van dienst zijn? Welk probleem kun jij voor hen oplossen? In hoeverre zijn ze al bekend met het thema? Hoe vergroot je de relevantie van jouw boodschap?

  1. Doelstellingen

Met jouw presentatie beïnvloedt je jouw publiek. Jij biedt nieuwe inzichten.
– Je prikkelt emoties en maakt mensen enthousiast voor jouw thema.
– En welk gedrag wil je dat mensen naderhand vertonen?
– Wil je ze naar een website verwijzen om een video te bestuderen?
– Of wil je dat ze anders met hun klanten omgaan?

Beschrijf vooraf wat je wil, zodat je tijdens het maken van je presentatie kunt bepalen of je nog steeds doelgericht bezig bent.

Kennis :        Wat moeten ze weten of nooit meer vergeten?
Houding :      Wat moeten ze ervan vinden? Waarom is dit belangrijk?
Gedrag :       Wat moeten ze daarna doen of laten?

  1. Presentatie

De klassieke presentatie-opbouw verloopt in drie fasen: opening, inhoud en afsluiting. Oftewel, kop, romp en staart.

Kop(je publiek stap voor stap meenemen in het thema)

1) Pak direct de aandacht en varieer met minimaal 3 prikkels: confronterende vragen, pittige meningen of bijzondere feiten & cijfers.
2) Laat zien welk voordeel je biedt voor je publiek. Meer status, meer rendement, meer gemak of meer zekerheid?
3) Versterk je geloofwaardigheid en zet jezelf neer als expert. Als het publiek jouw expertise erkent, dan verdwijnt de weerstand.
4) Beïnvloed de emoties van het publiek met een herkenbaar en goed gestructureerd verhaal (zie punt 6)

Romp(de kern van je boodschap vertellen, onderbouwen, laten beleven)
– Inhoud: Welke inzichten wil je delen? Een model, video, onderzoek, casus, …?
– Interactie: Kun je de interactie en beleving versterken met een dynamische opdracht
of verhelderende discussie?
– Story: Wil je een inzicht extra belichten of de urgentie vergroten?
Trigger de emoties van jouw publiek met een pakkend verhaal (zie punt 6).

Staart(concretiseren, gericht op vervolgmogelijkheden)
– Samenvatten : Alles nog een keer op een rij. Maak een handige checklist.
– Conclusie : Versterk de relevantie en de urgentie.
– Aanbeveling :   Wat is de beste route? Hoe nu verder?
– Story : Nog een aantrekkelijke slot-anekdote vertellen? Zie punt 6.
– Reacties : Laat mensen reageren op jouw presentatie.
– Stel zelf actief vragen: “Welke kansen zien jullie?”
– Call 2 Action : Geef aan welke vervolgstappen mensen kunnen zetten die
ermee verder willen.

  1. Hulpbronnen

– Prikkels
Activeer je publiek met confronterende vragen, verrassende feiten en cijfers of met actualiteiten.

– Voordeel
Speel in op de behoeftes van je publiek. Welk voordeel zoeken zij? Gemak? Status? Rendement? Of zekerheid? Vertaal jouw inzichten altijd door naar het voordeel van je publiek. Hiermee vergroot je de betrokkenheid van het publiek. Nu willen zij graag van jou horen HOE zij dit voordeel ook zelf kunnen oogsten.

– Beeld Versterkers
Praat beeldend en ondersteun je verhaal met je lichaamshouding en met gebaren.

– Show & Tell technieken
Laat zien wat je vertelt! Beeld jouw verhaal uit. Gebruik daarbij je handen, je voeten, je hele lichaam en jouw mimiek!

– In & Out het verhaal stappen
Je kunt vertellen over wat er is gebeurd (OUT). Maar je kunt het verhaal ook vertellen alsof je er middenin zit (IN). Als je IN het verhaal zit, dan doe je meestal de stemmetjes na van de personages in het verhaal: “Kijk uit, er komt een auto aan!” De afwisseling van In & Out versterkt de dynamiek van jouw presentatie.

– Gestalte geven aan wat er niet is
Met je handen kun je wijzen naar dingen, mensen of dieren die in jouw verhaal voorkomen. Uiteraard staat dit niet letterlijk op het podium. Maar door een aai over de kop van de denkbeeldige hond naast je te geven, verschijnt het lieve beest in de fantasie van het publiek. Je geeft gestalte aan wat niet is. Jij bepaalt hoe de film in het hoofd van jouw publiek vorm krijgt.

– Positiespel: lopen op de impactlijn en tijdslijn
Op het podium lopen denkbeeldige lijnen: impactlijn en tijdslijn. Loop op deze lijnen, zodat wat je zegt ook aansluit bij jouw positie op het podium.

A) Impactlijn: Doe een stap naar voren op de impactlijn, als je een belangrijke opmerking maakt. Doe een stap naar achter op de impactlijn, als je het publiek de ruimte geeft om over zaken na te denken.

B) Tijdslijn: Stap naar rechts als je vertelt over zaken in het verleden. Stap naar het midden bij de huidige situatie. Stap naar links bij toekomstige onderwerpen.

  1. Story – Hollywood Storytelling Technique
    Beeldend vertellen maakt alles leuker. Met welk slim gestructureerd en herkenbaar verhaal kun jij je boodschap versterken? Deze techniek wordt over de hele wereld gebruikt en Rudolf en ik laten samen zien hoe je dit het krachtigste neerzet.

1) Set the scene (waar en wanneer speelt het verhaal zich af?)
2) Introduce the characters (over wie gaat dit verhaal?)
3) Begin the journey (wat is de situatie voordat het uit de hand loopt?)
4) Encounter the obstacle (welke onverwachte wending krijgt het verhaal?)
5) Overcome the obstacle (welke opeenstapeling van gebeurtenissen vindt er vervolgens plaats?)
6) Resolve the Story (hoe eindigt het verhaal?)
7) Make the point (wat is je punt in een bredere context?)
8) Ask the question (met welke retorische vraag confronteer je het publiek met dit inzicht?)
9) Repeat the point (wat levert dit inzicht het publiek op?)

  1. Resultaten

Uiteindelijk wil jij vooruitgang stimuleren. Iets bereiken met jouw boodschap. Ja toch?
Waar richt jij je op? Hoeveel mensen moeten aanhaken of klant worden? Hoeveel omzet wil je daarmee realiseren?

En wanneer wil je dit gerealiseerd hebben? Kortom, met welk resultaten ben je uiteindelijk tevreden? Ga na of je met jouw presentatie voldoende vooruitgang stimuleert.

Elkaar inspireren
Rudolf weet als geen ander deze technieken toe te lichten en je te motiveren om op het podium te gaan staan. Ik weet als doorgewinterde ondernemer precies welke aspecten uit jouw bedrijf je presentatie de meeste inhoud geven. Door onze samenwerking kunnen we op een humoristische, motiverende en inspirerende manier samen een basis leggen voor jouw presentatie.

Wil je meer leren? Kom dan op 5 september naar de themadag Storytelling. Meld je nu alvast aan via mail!