Array

Blog: verdienmodel na Corona

Ik hoor je denken: “Na Corona? We zitten er nog middenin!” Dat klopt, en toch is het slim om nu na te gaan denken over je verdienmodel ná Corona. Grote kans namelijk dat je niet terug wilt of zelfs kunt naar je verdienmodel van voor dit bewogen jaar. Het afgelopen jaar heb je de [on]mogelijkheden leren kennen van jezelf en je eigen bedrijf. Als slimme ondernemer gebruik je deze opgedane kennis om een nieuw verdienmodel vorm te geven.

The Big Reset!
Pas geleden zag ik een item over de detailhandel. Door de Corona Crisis zijn zij gaan inzien dat ze nu echt stappen moeten gaan maken in hun verdienmodel. Er werd gesproken over de ‘Big reset’ in de detailhandel. 

De tijd om duurzaamheid wereldwijd te gaan aanpakken is NU! Vooral voor deze branche. Door de sluiting van winkels in veel landen blijven de importeurs en winkels met voorraden zitten. Veel van die kleding gaat straks zo de prullenbak in omdat het ‘uit de mode is’. Dit is natuurlijk alles behalve duurzaam en een groot probleem dat al lang speelt in deze branche. Niet alle kleding wordt weggegooid, gelukkig. Sommige neutrale items kunnen volgend jaar alsnog verkocht worden. Maar voor veel items is dit helaas niet het geval. En dit heeft grote nadelige gevolgen voor de werkgelegenheid in bijvoorbeeld India en Pakistan. 

Naast dat de omzetsnelheid hiermee veranderd, is ook de flow van de productieketen aan het veranderen. Klanten kopen nu meer bij grote online ‘warenhuizen’ of uit solidariteit juist meer lokaal bij de kleinere detailhandel. Het gevolg hiervan is dat de importeur kan besluiten om direct online te gaan verkopen aan de eindklant of juist in te zetten op meer samenwerking met de lokale winkels. Er gaat hoe dan ook een verschuiving plaatsvinden in de detailhandel de komende jaren en daarmee dus ook het verdienmodel van deze branche. 

Als je blijft doen wat je deed…
Deze grote verandering geldt natuurlijk niet alleen voor de detailhandel. Grote kans dat er de afgelopen maanden ook in jouw eigen bedrijf een verschuiving heeft plaatsgevonden. 

Door de crisis zijn veel mensen op een andere manier gaan werken, wonen en consumeren. Wat heeft dit voor jouw bedrijf aan verandering gebracht? Heb jij hierdoor juist meer of minder werk verzet of ben je totaal iets anders gaan doen? Of twijfel je hierdoor of je nog wilt blijven doen wat je deed? Die twijfel is heel logisch en het is heel belangrijk dat je hier kritisch over nadenkt. 

In 9 van de 10 gevallen zal mijn advies hierop dan ook zijn: ‘Nee, blijf niet doen wat je deed, want in een snel veranderende wereld kom je daar niet veel verder mee op de lange termijn.’ 

Maar wat ga je dan wél doen?
Terugkijkend op het afgelopen jaar heb ik zelf flinke stappen gemaakt. Ik ben veel meer in beeld op social media en heb hierbij ook nieuwe kanalen aangeboord die ik offline niet kon bereiken. Een groot deel van mijn workshops en trainingen vindt nu online plaats en met succes! 

Toch knap voor een digibeet, al zeg ik het zelf.. Maar door de juiste mensen in te zetten en te investeren in mijn bedrijf in tijden van crisis heb ik enorme stappen gemaakt. Als ik nu terug zou gaan naar wat ik deed, dan verlies ik een heleboel klanten die ik eerder niet wist te bereiken. 

Hoe is dit voor jou? Wat ben jij het afgelopen jaar anders gaan doen? Wat bevalt je hierin wel en wat niet? Heb je een nieuwe klantenkring aangeboord het afgelopen jaar? Ben je andere producten of diensten gaan verkopen? Welke invloed heeft dit op je verdienmodel?

Een heleboel vragen, maar het is ontzettend belangrijk om hier goed over na te denken. Stel dat je wel je werkwijze hebt veranderd, maar niet je businessplan en verdienmodel.. Dan ga je straks kansen missen! De beste klant is namelijk een tevreden klant die graag bij je terugkomt en zo van jouw goedkoopste kennismakingsproduct kunt upsellen naar je meest uitgebreide premium traject. 

Wil jij serieus aan de slag met je verdienmodel? En er nu voor zorgen dat jouw business ook volop blijft groeien na Corona? Kom dan naar de themamiddag ‘Goed verdienmodel, meer inkomsten’! Of volg één van de LIVE Q&A’s met Hans via Clubhouse. 

Lees meer blogs van de Open Doors Academy zoals: ‘Open Deuren academy’‘De kikker en de ondernemer’ en klanten[ver]binding.

Open Doors academy - opleidingsinstituut voor commercieel ondernemerschap

Inschrijven nieuwsbrief

opleiding in ondernemerschap, commercieel ondernemen, sales en persoonlijke ontwikkeling met Hans Jansen